LOGO

Základy statistiky vysokých škol 2001 až 2022

Nesrovnalosti v bilančních přehledech

Při aplikaci bilanční rovnice na data získaná ze SIMSu bylo zjištěno, že tato rovnice neplatí ve všech případech. Po dlouhém hledání jsme dospěli k následujícímu poznání:

Podle §54 zák 111/1998 Sb. Student v okamžiku přerušení přestává být studentem až do okamžiku opětovného zápisu do studia. V praxi se objevují případy, kdy student má přerušené studium (a tedy není studentem) a přesto toto studium úspěšně ukončí aniž by se do tohoto studia vrátil. Dokonce nastávají i případy, kdy student úspěšně ukončí studium, které přerušil v okamžiku zápisu a tedy jej fakticky ani nezačal. Pokud je toto studium prvním studiem studenta v daném typu studijního programu, student vystuduje aniž by se stal studentem nebo se aspoň dostal mezi nestudující s přerušeným studiem. Mezi absolventy se tedy objevují lidé, kteří nikdy studium nezahájili.

Dále jsme zaznamenali případy, příchozí na studijním pobytu, kterí jsou zaznamenáváni v datech SIMSu ve stejném režimu jako studenti, ale nejsou studenty, během tohoto studijního pobytu byli převedeni do režimu řádného studia, což není možné. Pokud by někdo na studijním pobytu chtěl zahájit řádné studium, musel by úspěšně projít přijímacím řízením a zapsat se do řádného studia, které by ale mělo vlastní záznamy nezávislé na studijním pobytu. Takto se tito lidé dostávají studenty případně i absolventy aniž by prošli vstupem.

Tento problém se objevuje mimo jiné při porovnávání údajů bilančních a výkonových přehledů. Bilanční přehledy, jejichž výpočtové algoritmy jsou starší, počítají absolventy od zadu, tedy bez ohledu na jejich studium. Výpočet probíhá na jednom počítači v jednom vláknu, takže výpočetní algoritmus musel být co nejrychlejší. Výkonové přehledy jsou mladšího data. Generují několikanásobně více výstupních dat (asi jeden a čtvr miliardy údajů). Tyto by nebylo možno zvládnout v rozumném čase na jednom počítači. Proto byl vytvořen systém distributivních výpočtů. Na výpočtech tak pracuje více počítačů najednou v několika desítkách paralelních výpočetních vláken, takže veškeré výpočty jsou hotové přes noc. Metodika těchto výpočtů již postupuje po směru studia a absolventi jsou logicky hledáni pouze mezi studenty.