LOGO

Základy statistiky vysokých škol 2001 až 2022

Zájem o studium vedoucí k povolání učitele

V případě sledování přijímacího řízení ke studiu na vysoké škole se zaměřením na potencionální budoucí učitele narazíme na výrazný problém, kterým je boloňský proces. V rámci tohoto procesu jsou magisterská studia rozdělena do studia v bakalářských studijních programech a na ně navazující studia v navazujících magisterských studijních programech. Z výše zmíněných kvalifikačních požadavků na učitele je jasné, že v případě studia bakalářských studijních programů nelze ani uvažovat o nějaké možné vazbě na tuto kvalifikaci. A protože studia v navazujících magisterských studijních programech jsou určena výhradně pro absolventy vysokých škol, tak tato studia nejsou zahrnuta do sledování přijímacího řízení ke studiu na vysoké škole.

Bakalářské studijní programy mimo jiné připravující absolventy pro další studium v navazujícím magisterském studijním programu zaměřeným na přípravu učitelů VVP pravděpodobně nebudou zaměřeny přímo na pedagogickou kvalifikaci. V případě nepokračování ve vysokoškolském studiu by absolvent takového studijního programu jen těžko hledal uplatnění na trhu práce. Sice nemáme k dispozici žádné údaje, ale předpokládáme, že se bude jednat o kvalifikace uplatnitelné především ve veřejné správě. Ale protože ve veřejné správě je velmi často požadovám pouze stupeň vzdělání bez ohledu na obor kvalifikace, je možné, že zaměření těchto bakalářských studijních programů zůstane učitelské. Ale toto vše jsou pouze dohady.