LOGO

Základy statistiky vysokých škol 2001 až 2022

přechod ze SŠ na VŠ

Jak již bylo napsáno výše, tak zjišťování vlastního přechodu ze střední školy na vysokou školu má několik úskalí.
Hlavním problémem je zkutečnost, že absolvent střední školy často nepokračuje ve studiích na vysoké škole přímo po maturitě, ale až s určitým časovým odstupem. Mezi tím sbírá zkušenosti v praxi, či pokračuje ve vzdělávání buďto na vyšší odborné škole, či ve vzdělávání mimo vzdělávací soustavu ČR, například v jazykové škole či zahraniční škole. Tento odstup oslabuje výsledný vliv absolvované střední školy na výsledek přijímacího řízení, zvláště v případech dalšího studia po maturitě. mnohdy je pak ztracena informace o absolvované střední škole, pokud ji překryje právě další pomaturitní studium, což se týká především absolventů vyšší odborné školy.

Pro zhodnocení přechodu ze SŠ na VŠ je však nutné spolu s počty uchazečů o vysokoškolské studium uvádět i počty maturantů. A zde narážíme na problém se zjišťováním těchto počtů. Protože počet úspěšných maturantů nemá žádný vliv na financování středních škol, střední školy si příliš nelámaly hlavu s vykazováním úspěšných maturantů. Takže se stává, že podle dostupných údajů se na vysokou školu mnohdy hlásí více uchazečů než vůbec maturovalo. Například u 11% středních škol poskytujících střední všeobecné vzdělání (obor vzdělání Gymnázium) se zapsalo do vysokoškolského studia více absolventů než jich v roce 2010 maturovalo. Pokud budu v této práci pokračovat, pokusím se získat počty maturantů z dat státních maturit, které jsou mimo jiné podkladem pro tisk maturitích vysvědčení. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, které organizuje státní maturity a také připravuje podklady pro tisk všech maturitních vysvědčení sice poskytuje detailní přehledy o úspěšnosti žáků v jednotlivých předmětech, souhrnné informace o úspěšných maturitních zkouškách však nedává k dispozici. Celkový počet maturantů tedy nelze zjistit, o počtech maturantů na jednotlivých školách nemluvě. O možnosti doplnění dat zpětně si však nedělám iluze.

Z těchto důvodů zůstává ve standardních výstupech dělení podle kategorie dosaženého středoškolského vzdělávání pouze u maturujících v daném roce. Je to sice nevypovídající, ale nic lepšího zatím nemáme.