přechod ze SŠ na VŠ
Jak již bylo napsáno výše, tak zjišťování vlastního přechodu ze střední školy na vysokou školu má několik úskalí.
Hlavním problémem je zkutečnost, že absolvent střední školy často nepokračuje
ve studiích na vysoké škole přímo po maturitě, ale až s určitým časovým
odstupem. Mezi tím sbírá zkušenosti v praxi, či pokračuje ve vzdělávání buďto na
vyšší odborné škole, či ve vzdělávání mimo vzdělávací soustavu ČR, například v
jazykové škole či zahraniční škole. Tento odstup oslabuje výsledný vliv
absolvované střední školy na výsledek přijímacího řízení, zvláště v případech
dalšího studia po maturitě. mnohdy je pak ztracena informace o absolvované
střední škole, pokud ji překryje právě další pomaturitní studium, což se týká
především absolventů vyšší odborné školy.
Pro zhodnocení přechodu ze SŠ na VŠ je však nutné spolu s počty uchazečů o vysokoškolské studium uvádět i počty maturantů. A zde narážíme na problém se zjišťováním těchto počtů.
Protože počet úspěšných maturantů nemá žádný vliv na financování středních škol,
střední školy si příliš nelámaly hlavu s vykazováním úspěšných maturantů. Takže
se stává, že podle dostupných údajů se na vysokou školu mnohdy hlásí více
uchazečů než vůbec maturovalo. Například u 11% středních škol poskytujících střední všeobecné vzdělání (obor vzdělání Gymnázium) se zapsalo do vysokoškolského studia více absolventů než jich v roce 2010 maturovalo.
Pokud budu v této práci pokračovat, pokusím se získat počty maturantů z dat
státních maturit, které jsou mimo jiné podkladem pro tisk maturitích vysvědčení.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, které organizuje státní maturity a
také připravuje podklady pro tisk všech maturitních vysvědčení sice poskytuje
detailní přehledy o úspěšnosti žáků v jednotlivých předmětech, souhrnné
informace o úspěšných maturitních zkouškách však nedává k dispozici. Celkový
počet maturantů tedy nelze zjistit, o počtech maturantů na jednotlivých školách
nemluvě. O možnosti doplnění dat zpětně si však nedělám iluze.
Z těchto důvodů zůstává ve standardních výstupech dělení podle kategorie dosaženého středoškolského vzdělávání pouze u maturujících v daném roce. Je to sice nevypovídající, ale nic lepšího zatím nemáme.