LOGO

Základy statistiky vysokých škol 2001 až 2022

přechod podle roku maturity a konání přijímacího řízení

Na vlastní přechod ze střední školy na vysokou školu se dá pohlížet ze dvou stran. Srozulitelnější je asi pohled ze strany absolvování střední školy, kdy se za základ bere počet maturantů v určitém roce a při sledování zájmu se sleduje se jejich výskyt v přijímacích řízeních následujících po těchto maturitách. Jde tedy o vyjádření podílu součtu počtů uchazečů ve všech sledovaných obdobích, kteří pocházejí z určitého maturitního ročníku, a celkového počtu maturantů tohoto maturitního ročníku.

vzorec

kde kum je kumulovaná účast maturantů maturujících v roce m, vzorec je počet maturantů maturujících v roce m, kteří se zůčastnili přijímacího řízení v roce t, Mm je celkový počet maturantů maturujících v roce m a t nabývá hodnot od roku maturity m až po poslední sledovaný rok přijímacího řízení ke studiu na VŠ.

Tento pohled má ovšem tu nevýhodu, že potřebuje dostatečný odstup od roku maturity. Například v roce 2014 se poprvé hlásilo ke studiu na vysoké škole více jak 200 uchazečů, kteří maturovali již v roce 2001. Údaje z tohoto pohledu se tedy dají hodnotit až s dostatečným odstupem, kdy již ovšem není toto hodnocení tak zajímavé.

Druhým pohledem je hodnocení podle roku konání přijímacího řízení kdy se sčítají podíly uchazečů na počtech maturantů v jednotlivých letech. Jde tedy o vyjádření součtu podílů uchazečů ve sledovaném období, kteří maturovali v jednotlivých letech, a maturantů v těchto letech.

vzorec

kde kup je účast maturantů hlásících se ke studiu v roce p, vzorec je počet uchazečů v roce p, kteří maturovali v roce t, Mt je celkový počet maturantů, kteří maturovali v roce t, a t nabývá hodnot od prvního sledovaného období přijímacího řízení až po sledované období přijímacího řízení p.

Toto číslo je tedy pevně dané pro sledovaný rok, ale k jeho zjištění je třeba dostatečná zpětná časová řada. Ovšem toto číslo nezohledňuje předchozí vývoj vzdělávací soustavy a vzdělávání vůbec, jako například uvolňování vysokoškolského vzdělávání, aplikace Boloňského procesu nebo i vývoj ekonomické stiuace ve společnosti.

Obdobné vzorce platí vedle účasti i pro úspěšnost v přijímacím řízení (přijetí) a i pro vlastní vstup do vysokoškolského studia (zápis).

Vzhledem k nedostatku informací týkajících se počtů maturantů v jednotlivých letech, nejsou tyto výstupy zahrnuty mezi standardní. Řešení bylo naznačeno v analýze Vstup do vysokoškolského vzdělávání - analýza na úrovni okresů (podle sídla absolvované střední školy), která byla vypracována v rámci projektů KREDO. Bohužel odkaz na tuto práci jsem nenašel.